Bij de voorbereidingswerkzaamheden voor een bedrijfsverkoop, passeren de begrippen teaser, informatiememorandum en dataroom de revue.
Teaser
Een teaser is een informatief document over het bedrijf, dat wordt verstuurd zonder een getekende geheimhoudingsovereenkomst. Het bevat geen bedrijfsgevoelige info. Een teaser biedt globale informatie over de onderneming, meestal net genoeg om interesse voor ontvangst van het informatiememorandum op te wekken.
Informatiememorandum
Het informatiememorandum wordt enkel na het ondertekenen van een geheimhoudingsovereenkomst verstrekt en bevat uitgebreide informatie over de onderneming (historische gerealiseerde resultaten, verwachte toekomstige resultaten, belangrijkste leveranciers, werknemers en klanten en algemene informatie over het bedrijf en het managementteam).
Met de informatie in het informatiememorandum kunnen potentiële kopers beoordelen of het continueren van het overnametraject vanuit de koper bezien interessant is.
Dataroom
Een toekomstige koper zal een due diligence-onderzoek uit willen voeren om de juistheid en de volledigheid van de gepresenteerde cijfers te controleren.
Met het opzetten van een dataroom wordt deze stap alvast voorbereid. Een dataroom bevat bijvoorbeeld financiële, fiscale, juridische, strategische en IT-gegevens.
Stappenplan bedrijf verkopen
Meer weten over de stappen die horen bij het verkopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Bedrijfswaarde verhogen
- Stap 2 | Bedrijf verkoopklaar maken
- Stap 3 | Indicatieve waardebepaling van de aandelen
- Stap 4 | Teaser, informatiememorandum & dataroom
- Stap 5 | Potentiële kopers benaderen
- Stap 6 | Besprekingen met potentiële kopers
- Stap 7 | Het biedingsproces
- Stap 8 | De intentieovereenkomst
- Stap 9 | Due diligence-onderzoek
- Stap 10 | De koopovereenkomst
- Stap 11 | Closing
- Stap 12 | Afronding
