De bedrijfswaardering bij het kopen van een bedrijf vindt veelal plaats middels de discounted cash flow-methode. Bij een discounted cash flow wordt de waarde berekend door toekomstige vrije kasstromen te disconteren met de bijbehorende vermogenskostenvoet.
Waarde
De waarde van de aandelen is afhankelijk van de toekomstige strategie. Dit houdt in dat er een verschil kan zitten in de waarde die de aandelen voor de verkoper hebben, versus de waarde die de aandelen voor de potentiële kopers (met een andere strategie) hebben.
Waardebepaling op basis van de strategie van de verkoper
Op basis van de strategie die de verkoper zou uitvoeren wanneer deze de aandelen niet zou verkopen, wordt een eerste waardebepaling uitgevoerd. Het verkopen van het bedrijf heeft voor de verkoper (bedrijfseconomisch gezien) enkel zin als er een prijs boven deze waarde ontvangen kan worden. De informatie over de waarde voor de verkoper is relevant, omdat hij realistisch minimaal een prijs gelijk aan zijn waarde wenst te ontvangen.
Waardebepaling op basis van de strategie van de koper
Vervolgens wordt een waardebepaling uitgevoerd op basis van de strategie van de koper. Uiteraard inclusief de eventuele synergievoordelen (omzet, kosten en kostenvoet) die een transactie oplevert. Hierbij wordt zeer gedetailleerd berekend welke kasstromen dit oplevert, welk risico hierbij hoort en welke waarde het bedrijf in handen van de koper heeft.
Δ waarde bedrijf verkoper vs. koper
Is de waarde van het bedrijf in handen van de koper hoger dan de waarde in handen van de verkoper, dan kan een ideale transactie overeengekomen worden (verkoper verkoopt voor prijs boven zijn waarde en koper koopt voor een prijs onder zijn waarde).
Houd rekening met verlies aan waarde als de deal niet doorgaat
Kopers gaan meestal voor een zo laag mogelijke prijs. Houd echter ook rekening met het feit dat wanneer u een te lage prijs biedt en de deal daardoor niet doorgaat, u alle waarde die u anders gecreëerd had verliest.
Stappenplan bedrijf kopen
Meer weten over de stappen die horen bij het kopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Opstellen van een overnameprofiel
- Stap 2 | Overnamekandidaten zoeken (long- & shortlist)
- Stap 3 | Overnamekandidaten benaderen
- Stap 4 | Due diligence / boekenonderzoek
- Stap 5 | Bedrijfswaardering
- Stap 6 | Onderhandelen over prijs en voorwaarden
- Stap 7 | Structureren van de deal
- Stap 8 | Overnamefinanciering aantrekken
- Stap 9 | De koopovereenkomst
- Stap 10 | Closing
- Stap 11 | Waardecreatie