Een overname-adviseur heeft kennis van de markt en weet via o.a. het handelsregister en andere netwerken / registers strategische kopers te selecteren. Op basis van kennis en ervaring worden ook de financiële sponsors geselecteerd.
Alle partijen worden opgenomen op een longlist. In overleg wordt bepaald welke potentiële kopers van de longlist ook daadwerkelijk benaderd gaan worden (wat resteert is de shortlist).
Alle bedrijven en financiële sponsors op de shortlist ontvangen een teaser en worden gebeld door de overname-adviseur. Bij interesse volgt na ondertekening van een geheimhoudingsovereenkomst het informatiememorandum.
Stappenplan bedrijf verkopen
Meer weten over de stappen die horen bij het verkopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Bedrijfswaarde verhogen
- Stap 2 | Bedrijf verkoopklaar maken
- Stap 3 | Indicatieve waardebepaling van de aandelen
- Stap 4 | Teaser, informatiememorandum & dataroom
- Stap 5 | Potentiële kopers benaderen
- Stap 6 | Besprekingen met potentiële kopers
- Stap 7 | Het biedingsproces
- Stap 8 | De intentieovereenkomst
- Stap 9 | Due diligence-onderzoek
- Stap 10 | De koopovereenkomst
- Stap 11 | Closing
- Stap 12 | Afronding
