De waarde van het bedrijf voor de verkoper geldt als onderkant van de bandbreedte in de onderhandelingen over de prijs. Veel interessanter bij de onderhandelingen is de waarde van het bedrijf voor de koper.
Verschil tussen prijs en waarde door synergievoordelen
Als de koper door synergievoordelen bijvoorbeeld hogere kasstromen kan genereren of kan ondernemen met een lagere vermogenskostenvoet, dan mag de verkoper best een gedeelte van deze waarde toe-eigenen bij de onderhandelingen. Zeker wanneer de waarde van de verkoper plus de premium onder de waarde van de verkoper blijft. Beide partijen creëren dan waarde met de deal.
Synergievoordelen zorgen ervoor dat het samengaan van bijvoorbeeld twee delen meer oplevert dan de som der delen. Synergievoordelen liggen bij het combineren van bedrijven bijvoorbeeld in kostenbesparingen (kostensynergie), groeimogelijkheden (omzetsynergie) en/of verlagingen van risico (kostenvoetsynergie).
Biedingsproces
Afhankelijk van de situatie wordt een biedingsproces geïnitieerd. Voor het verkrijgen van een zo hoog mogelijke prijs, is concurrentie tussen de kopers aan te raden.
– Zijn er veel verschillende potentiële kopers, dan ligt een veilingmodel met een minimumprijs voor de hand.
– Is er een voorkeur voor een bepaalde koper, dan kunnen exclusieve onderhandelingen met deze koper gestart worden.
Stappenplan bedrijf verkopen
Meer weten over de stappen die horen bij het verkopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Bedrijfswaarde verhogen
- Stap 2 | Bedrijf verkoopklaar maken
- Stap 3 | Indicatieve waardebepaling van de aandelen
- Stap 4 | Teaser, informatiememorandum & dataroom
- Stap 5 | Potentiële kopers benaderen
- Stap 6 | Besprekingen met potentiële kopers
- Stap 7 | Het biedingsproces
- Stap 8 | De intentieovereenkomst
- Stap 9 | Due diligence-onderzoek
- Stap 10 | De koopovereenkomst
- Stap 11 | Closing
- Stap 12 | Afronding