Telefoon 076-3690174
Full 1
Fusies, overnames en financieringen


Wat zijn de typische onderhandelingspunten bij het verkopen van een bedrijf


Het verkopen van een bedrijf is een complex proces dat vaak gepaard gaat met intensieve onderhandelingen. Het succes van deze onderhandelingen kan aanzienlijke invloed hebben op de uiteindelijke deal en de te behalen waarde.

Een grondige kennis van de markt, uw bedrijf en de verschillende onderhandelingsaspecten zal uw positie versterken en de kans vergroten op een succesvolle transactie die voldoet aan zowel uw als de koper’ verwachtingen.

Hier zijn enkele typische onderhandelingspunten bij het verkopen van een bedrijf en hoe u uzelf hierop kunt voorbereiden:

Verkoopprijs en waardering:

Voorbereiding: Laat een gedegen waarderingsanalyse uitvoeren om de reële marktwaarde van je bedrijf te bepalen. Begrijp de factoren die van invloed zijn op de waarde. Begrijp ook dat door synergievoordelen de waarde van het bedrijf voor de koper anders kan zijn dan de waarde van het bedrijf voor u!

Betalingstermijnen:

Voorbereiding: Overweeg verschillende betalingsstructuren, zoals contante betaling, uitgestelde betalingen of earn-outs. Begrijp de impact van deze structuren op uw financiële situatie.

Due diligence:

Voorbereiding: Zorg ervoor dat u bedrijfsdocumentatie volledig en georganiseerd is. Anticipeer op vragen die kopers kunnen hebben tijdens het due diligence-proces en bereid gedetailleerde antwoorden voor.

Garanties en vrijwaringen:

Voorbereiding: Begrijp de risico’s en stel garanties en vrijwaringen op die redelijk zijn en passen bij de aard van uw bedrijf. Zoek juridisch advies om mogelijke valkuilen te vermijden.

Non-concurrentiebedingen:

Voorbereiding: Overweeg of u bereid bent een non-concurrentiebeding aan te gaan en bepaal de juiste looptijd en reikwijdte ervan.

Toekomstige betrokkenheid:

Voorbereiding: Denk na over uw eigen betrokkenheid na de verkoop. Bepaal of u beschikbaar wilt blijven voor advies en in welke mate.

Overdracht van activa en passiva:

Voorbereiding: specificeer duidelijk welke activa en passiva bij de verkoop zijn inbegrepen. Voorkom verrassingen tijdens de onderhandelingen.

Concurrentie van andere bieders:

Voorbereiding: creëer een concurrerende omgeving door meerdere potentiële kopers te betrekken. Dit kan de onderhandelingspositie versterken.

Contractuele Voorwaarden:

Voorbereiding: Laat je bijstaan door juridische experts om ervoor te zorgen dat alle contractuele voorwaarden juridisch waterdicht zijn.