Waardecreatie is een standaarddoelstellingen bij bedrijven. Maar wat is waarde en hoe kan de waarde van een bedrijf verhoogd worden? Voordat het proces om het bedrijf te verkopen gestart wordt, kunt u stappen ondernemen om de waarde van uw bedrijf te verhogen.
Bedrijfswaarde creëren
Om bedrijfswaarde te creëren dient een investering een rendement op geïnvesteerd vermogen te genereren dat meer dan afdoende is om het genomen risico te compenseren. Bij waardecreatie zorgt groei van de omzet en rendement op geïnvesteerd vermogen voor toekomstige vrije kasstromen die – wanneer ze contant gemaakt worden met de bijbehorende vermogenskostenvoet – meer waard zijn dan de investeringsuitgave.
Bedrijfswaarde verhogen
Om de waarde van uw bedrijf te verhogen, dient u de samenstelling van toekomstige vrije kasstromen en de bijbehorende vermogenskostenvoet te verbeteren. Het kan in deze zowel de samenstelling van omzetgroei, rendement op geïnvesteerd vermogen en de vermogenskostenvoet van huidige investeringen als van toekomstige investeringen betreffen.
Meer weten over het verhogen van de waarde van een bedrijf? Download onze whitepaper waarde verhogen:
Stappenplan bedrijf verkopen
Meer weten over de stappen die horen bij het verkopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Bedrijfswaarde verhogen
- Stap 2 | Bedrijf verkoopklaar maken
- Stap 3 | Indicatieve waardebepaling van de aandelen
- Stap 4 | Teaser, informatiememorandum & dataroom
- Stap 5 | Potentiële kopers benaderen
- Stap 6 | Besprekingen met potentiële kopers
- Stap 7 | Het biedingsproces
- Stap 8 | De intentieovereenkomst
- Stap 9 | Due diligence-onderzoek
- Stap 10 | De koopovereenkomst
- Stap 11 | Closing
- Stap 12 | Afronding