Het kopen van een bedrijf begint bij goed bedenken wat u met een bedrijfsovername wenst te bereiken. Het opstellen van een profiel met criteria waar het over te nemen bedrijf aan dient te voldoen helpt hierbij.
Doelstelling overname
Het helder hebben van de doelstelling van de transactie zorgt voor een efficiënter en effectiever overnameproces, omdat het de markt afkadert.
De doelstelling van een overname is afhankelijk van uw feitelijke situatie. Enkele voorbeelden van doelstellingen bij het kopen van een bedrijf:
– Heeft u momenteel nog geen bedrijf, dan kan de doelstelling zijn om een vliegende start te maken als ondernemer door via een management buy-in een overname van een bedrijf met een bepaalde omvang in een branche waarin u de nodige kennis en ervaring heeft te bewerkstelligen.
– Heeft u al een bedrijf, dan kan de doelstelling zijn om synergievoordelen te realiseren door een overname van een sectorgenoot die geografisch in een ander gebied opereert dan u met uw huidige bedrijf doet.
Stappenplan bedrijf kopen
Meer weten over de stappen die horen bij het kopen van een bedrijf?
- Stap 1 | Opstellen van een overnameprofiel
- Stap 2 | Overnamekandidaten zoeken (long- & shortlist)
- Stap 3 | Overnamekandidaten benaderen
- Stap 4 | Due diligence / boekenonderzoek
- Stap 5 | Bedrijfswaardering
- Stap 6 | Onderhandelen over prijs en voorwaarden
- Stap 7 | Structureren van de deal
- Stap 8 | Overnamefinanciering aantrekken
- Stap 9 | De koopovereenkomst
- Stap 10 | Closing
- Stap 11 | Waardecreatie